נופשים ונהנים בפראג (גם בימי קורונה!)

עודכן: 23 באוג׳ 2021

דבר ראשון, בא לי לפנק אתכם כגולשים בבלוג התיירות שלי. איפה שלא תהיו - בארץ או בעולם, יש לי קוד הטבה שווה בשבילכם להזמנות דרך וולט - 7UYZPMU אפשר להשתמש מס' פעמים. (הזמנתי למלון שלנו בפראג ממסעדת Presto Italiano והיה מעולה!). קוד ההטבה MICHAL085 דרך אפליקציית Airalo מקנה לכם כרטיס סים ב3$ הנחה. תתעקשו על הכרטיס של 5 ג'יגה!

אתחיל מהסוף ואסכם שהייתה בגדול חוויה מדהימה! ממליצה בחום רגע לפני שהקורונה וחברותיה הדלתא והסיגמא או מה שלא יבואו עלינו לטובה, תעשו טוב לנפש שלכם ותצאו להתאורר קצת. זה לא כזה מסובך ורק נשמע מפחיד. הכנתי לכם קצת טיפים ומדריכים שיקלו לכם על החיים. והיי, אפילו לי אברמוביץ' סיקרה אותי במהדורה המרכזית של החדשות כדי שתראו כמה כיף היה :)

חשוב לי לציין ראשית כי כל ההמלצות והמסלולים נכתבו באובייקטיביות מלאה ולא ממומנת בשום דרך ושום צורה. ממני אליכם באהבה.

נראה לי שאתחיל עם לספר לכם את האמת ... יצאתי לטיול הזה עם חששות ורגשות אקסטרא מעורבים, לב חצוי, וחרדה מטורפת. כמו שאתם יודעים, משתוללת בעולם מגפה קטנה ותמימה בשם קורונה, או בשמה הבינלאומי Covid-19 (מתי לעזאזאל כבר מעדכנים לה את השם והגרסה למשהו קצת יותר חדשני?)

היה לנו ברור מהרגע הראשון שזה הולך להיות מסע לא כמו שחווינו עד כה, והולך להיות לנו מאתגר יותר מאי פעם. מסתבר שצדקנו. חשוב לי להיות כנה אתכם, הטיול לא היה לנו מושלם, אבל אני כאן כי אני רוצה להקל עליכם ולסייע לכם לתכנן את הטיול כמה שיותר מראש ושתיערכו מראש כדי לבוא בגישה מהנה!

אז שנתחיל?

את הטיסה הזמנו לתאריך 08.08 לשעה 05:35 לפנות בוקר מחברת Czech Airline הצ'כית, בפועל החברה בוצעה על ידי חברת הבת שלהם SmartWings (מדובר בעצם בשתי טיסות שהיו אמורות לצאת במקביל ואוחדו בשל מיעוט נוסעים, עדיף מאשר לבטל לנו את הנסיעה...). הטיסה יצאה דקות בודדות לאחר הזמן, והגיעה כחצי שעה מוקדם יותר מהזמן המתוכנן. הטיסה הייתה נוחה ובטוחה. חשוב לציין שחברת התעופה לא מאפשרת לטוס עם מסכות רגילות אלא רק עם מסכות N95, ומחלקים בכניסה למטוס לכל אחד מהנוסעים. אם יש לכם אפשרות לשמור את המסכה לטיסה חזרה עשו זאת כי לא תקבלו גם בחזור... יש לציין שבפראג בשטחים פתוחים מסתובבים ללא מסכות, גם במסעדות ומוניות, רק במוזיאונים ומקומות מעטים שדורשים זאת.

בנוגע להתניידות מ Ruzyne Airport - בדקנו מראש את העלויות למוניות, אובר, בולט, או כל אופציה אחרת. מצאנו שהזול ביותר עבורנו ל4 נוסעים כולל מזוודות הוא להזמין מונית דרך בוקינג. התענוג עלה לנו כ14 יורו. הנהג מחכה עד 45 דקות מרגע הנחיתה שלכם ובהזנת הנתונים וההזמנה אתם מקלידים את מספר הטיסה, הוא עוקב במידה ויש עיכוב ומודע לכך, ומחשב את הזמן רק מרגע שהטיסה נוחתת. הנהג מחכה עם שמכם כתוב על גבי טאבלט ממש באולם הנוסעים היוצאים ליד בית הקפה. מומלץ בחום, התשלום מבוצע מראש דרך בוקינג וממש נוח!

מיד לאחר הפגישה המרגשת עם המזוודות והנהג, התחלנו את הנסיעה לבית המלון שהזמנו כמה חודשים לפני (עוד הרבה לפני שהחלטנו לסגור את כרטיסי הטיסה, בכל זאת הזמנה עם אופציה לביטול בחינם). עכשיו תתכוננו לשפשף את העיניים כי לצערי מחיר כזה כבר לא תמצאו למלון ברמה כזו גבוהה. סגרנו 2 חדרים במלון Pytloun המדהים, מדורג כארבעה כוכבים וממוקם על הכיכר המרכזית בעיר פראג.

מדובר בבית מלון חדשני, עם מערכת טכנולוגית מתקדמת ביותר (חדר טווין עם אמבט ספא ואורות צבעוניים -לוקס של הדלוקס חבל על הזמן!, אנשי צוות אדיבים מאוד, ארוחת בוקר עשירה וטרייה, נשנושים שמוגשים לאורך כל היום בלובי של המלון גם לאחר שעות ארוחת הבוקר, והשוס עבור הישראלים - נציגת קבלה מדהימה בשם אורית שעוזרת ומסייעת בכל שנדרש ועוזרת מכל הלב! הגענו למלון בשעה 10:30, והיה ידוע לנו מראש כי לא יהיה אפשרי לבצע צ'ק אין מוקדם, אך הוצע לנו לשים את המזוודות בחדר אחסון וזה בהחלט עזר לנו כדי להתחיל את הטיול מוקדם בבוקר ולא לבזבז זמן מיותר.

משם המשכנו ליעד הבא, בחיפוש אחר הסים האבוד כדי שנוכל להתחבר לאינטרנט, כמכורי פייסבוק ואינסטגרם שכמותינו. הוצע לנו בהתחלה לרכוש את הסים ברשת O2 שבקניון פלדיום המרכזי, ניצלנו את הוויפיי של המלון והזמנו אובר אך מסתבר שהרחוב של המלון שלנו בשיפוצים ואובר ובולט אינם יכולים להגיע לרחוב שלנו, רק לרחוב הראשי שקצת היה לנו מעייף להגיע אליו ברגל עוד 3 דקות הליכה אחרי לילה בלי שינה... אז נזכרתי שבדרך למלון ממש מס' דקות הליכה מאיתנו ראיתי חנות של אותה הרשת והחלטתי לנסות לרכוש שם. אתם שואלים את עצמכם למה התעקשתי על החנות הזו? כי חבר מהקבוצה עזר לי והביא לי קוד הנחה לסים גלישה 6GB ב40 ומשהו ש"ח. תנחשו מה? מסתבר ש"בדיוק אזל להם הכרטיס הזה" אחרי שאמרתי להם שיש לי קוד הטבה ... אז אל תלמדו ממני, את קוד ההטבה אומרים רק בסוף בקופה! והמוכר הציע לי כרטיס של 3GB באותו המחיר שהספיק לי ליום ורבע מהטיול. בקיצור, תתעקשו ותגיעו לקניון פלדיום. קוד ההטבה MICHAL085 דרך אפליקציית Airalo מקנה לכם כרטיס סים ב3$ הנחה. תתעקשו על הכרטיס של 6 ג'יגה!

מיד לאחר שהתחברנו לאינפוזיית הסים שלנו, יכולנו להתחיל במסע שלנו בעזרת Google Maps. הכנו מראש בבית את רשימת האתרים שבהם נרצה לבקר, מראש אומרת - לא עמדנו אפילו בחצי מהם.

ביום הראשון הלכנו לסיבוב היכרות עם אחד מסמלי העיר של פראג - השעון האסטרונומי שממוקם בכיכר העיר העתיקה, אשר מושך אליו מדי יום אלפי תיירים מכל רחבי העולם. השעון מצלצל מדי שעה עגולה (מתשע בבוקר ועד תשע בערב), ומתחיל במופע: פעמונים מצלצלים והפסלים שסביב השעון מתחילים לזוז באקטים סמליים: היהירות האוחזת בידה מראה, רדיפת הבצע - בדמותו של קמצן עם שק מטבעות, שלד המסמל את המוות (מניד את ראשו מעלה מטה) ואויב הכנסייה, המיוצג על ידי כופר טורקי. לצידי השעון התחתון מופיעים: ההיסטוריון, המלאך, האסטרונום והפילוסוף. החלונות שמעל לשעון נפתחים ובובות המייצגות את שנים-עשר השליחים נעות במעגל. את מופע הבובות חותם תרנגול זהב מקרקר, המגרש את הרוחות שחדרו אליו בחסות חשכת הליל. הסתבר לנו בעת הכנת המסלול שיש נקודה נוספת קרובה מאוד לשעון האסטרונומי בכיכר שנקראת בצ'כית Staroměstské nám, גם היא כמובן עם שעון אסטרונומי, ונראה בכלל שכל המבנים העתיקים שם עם מחוגים אסטרונומיים, שווה לצפות בכולם אם יש לכם מעט זמן.

המשכנו את הצהרים בשיטוט בכיכר בעיקר על מנת להכיר קצת את העיר ועדיין לא התחלנו לסמן וי על יעדים שהכנו מראש להמשך הטיול. חזרנו למלון בסביבות אחה"צ כדי להתאושש מהטיסה ולהיערך לשאר המסע. הזמנו Wolt שהגיע עד למלון, מומלץ מאוד אגב! ממסעדה איטלקית בשם Presto Italiano. הזמנו מגש פיצה מרגריטה, חמגשית די מפנקת של ניוקי תפוח אדמה ברוטב שמנת (מלא מלא מלא רוטב!) וסלט עשבים מצוין עם פרמזן, בעלות של כ60 ש"ח כולל משלוח. הספיק לנו עבור ארבעתנו. היה מעולה. אם אתם לחוצים קצת בזמנים אל תסתמכו על המשלוחים של וולט, כי ביום של הטיסה חזרה ביצעתי הזמנה שהלכה לבטן של השליח בגלל שהתעכב ולא יכולתי לחכות ... מקווה שהיה לו טעים.

את היום השני התחלנו בארוחת בוקר עשירה מאוד בבית המלון בו התארחנו. משם יצאנו בעזרת נהג של Bolt בעלות של כמה שקלים (בקורונות כ40) לאסוף את הרכב שהזמנו עוד כשהיינו בארץ מחברת Green Motion. חברה אמינה מאוד, עם שירות אדיב ובאמת מומלצים ביותר. המיקום קצת נידח בחניון שומם וקצת בעייתי להגיע לשם בפעם הראשונה, אבל אם תצטרכו הכוונה, אשמח לסייע. המחיר משתלם מאוד, ובמידה ואתם מעוניינים לעבור את הגבול לגרמניה או פולין (ותאמינו לי שאתם מעוניינים) אפשרי לבצע את תשלום האגרה כבר במעמד השכרת הרכב בחברה. משם צברנו כוחות, חזרנו למלון להחנות את הרכב ויצאנו רגלית שוב לכיוון הכיכר העתיקה שביקרנו בה אמש (בקרבת השעון האסטרונומי). כמובן שלא פסחנו גם על ביקור במוזיאון החושים המדהים! שווה בהחלט ביקור, מתאים לכל המשפחה. ויש שם תצפית מדהימה על הכיכר. מומלץ לצפות מהחלון בקומה הגבוהה ביותר. לא פסחנו גם על ביקור בפאב מקומי על הכיכר ושתיית בירה צ'כית אורגינל... מומלץ בחום. משם המשכנו רגלית לתצפית על גשר קארל המרהיב שכמובן מלא בתיירים, תוך כדי ראינו מבחוץ את הנקודות המרכזיות בכיכר - קתדרלת טין, אולם הקונצרטים המפואר, מגדל אבק השריפה, בית המדונה השחורה, הגלריה הלאומית הצ'כית, ארמון קינסקי וכנסיית ניקולאי הקדוש. משם המשכנו את דרכנו לגשר קארל בהליכה איטית ונעימה בשעות אחר הצהרים. כמה ימים לאחר מכן חזרנו לשם לשייט, אם יש לכם קצת זמן וכוח, ממליצה ממש לעשות את השייט כבר באותו יום מאשר לחזור בזמן אחר, וגם כמובן לבקר בGood Food Coffee & Bakery ולטעום את מאפה הטרדלניק המסורתי (כמו הקיורטוש ההונגרי). המנה הזו הספציפית שבחרתי נקראת "קינג", עם מאפה ממולא בגלידת וניל מעולה, כמה קוביות של בראוניז שוקולד ומעט רוטב קרמל ונוטלה חלומיים מעל.

לאחר שסיימנו את הקינוח המפנק הזמנו בולט לכיוון מסעדת חב"ד גריל כדי להרגיש קצת את קדושת היהדות בפראג (בכל זאת, לא נעים... צריך לכבד את המוצא ממנו הגענו ;) ). התפנקנו בשולחן עמוס בכל טוב שעלה לנו במחיר של כ2,300 קורונה צ'כית ל4 אנשים, בערך 338 ש"ח כולל שירות (קצת יקר, אבל בהתחשב שאלו המחירים לבתי חב"ד בעולם לטובת שימור בתי הכנסת והקהילה היהודית, גם תרמנו באהבה). על השולחן היה וחוסל בדקות בודדות - חזה עוף חמוץ מתוק עם אורז, תה פירות יער, מגש ירקות אנטי פסטי, שתי מנות של שניצל עם צ'יפס, מנה של חומוס עם פטריות ובצל שכמובן הוגשה עם פיתה קלויה.

את המשך הטיול שלנו ארכז לכם כנקודות שאתם חייבים לבקר בהם, שמורות טבע, מסעדות ועוד מקומות שאסור, פשוט אסור לוותר על ביקור בהם!

בית הקברות היהודי העתיק, בית העירייה היהודי, המוזיאון היהודי בפראג ובכלל כל הרובע היהודי אם יש לכם כשעתיים שלוש לעשות סיור רגלי באיזור כולל ביקור באחת מהמסעדות או הבשרית או החלבית ("שלנו" או "חבד גריל"), בית הכנסת אלטנוישול, בית הכנסת הספרדי (Spsnish Synagogue) הקיר של ג'ון לנון, Lesser Town Bridge Tower, Waldstein Garden, כנסיית מריה הקדושה של הניצחון, כנסיית סנט. ניקולאס בכיכר העיר העתיקה, קתדרלת ויטוס הקדוש, קמפה, גשר קארל (שם אסור לפספס כמובן שייט שיוצא כל רבע שעה מליד המוזיאון, עומדים שם אנשי צוות של הסירה שמוכרים כרטיסים לבושים כמלחים, אי אפשר לפספס אותם..., אם קניתם ואוצ'ר מהאינטרנט לא לשכוח להמיר את הכרטיסים במוזיאון בקבלה, אל תעשו את הטעות שלנו ותחכו שעה עם כולם בתור ואז רק תגלו שצריך לעלות בחזרה כדי להמיר את הכרטיסים...טוב?). בנסיעה תוך כדי בטח תראו גם את הבית הרוקד שאי אפשר לפספס אותו, סוג של מגדל האייפל של פראג בהגזמה... אל תשכחו לתת גיחה קצרה גם ל Lobkowicz Palace ולרחוב ציורי מקסים בשם Golden Lane.

טוב... הגענו לדובדבן שבקצפת, מקומות שמצטלמים היישר לנשיונל ג'אוגרפיק:

פארק Stromovka Kralovska Obora ארמון ואלדשטיין והגנים Vysehrad טירת קרלשטיין גבעת פטרין, מגדל פטרין, מנזר סטרהוב פארק Pruhonice

קניות קניות קניות - פרימארק ( צריך לקבוע תור, כן כן והתורים מחוץ לסניף ארוכים בטירוף ). לכן ממליצה להשקיע קצת מאמץ ולנסוע כרבע שעה מחוץ לעיר לקניון אאוטלט ארנה, יש שם כמעט את כל המותגים במחירים שווים ממש.

ענייני קורונה.

בכוונה השארתי לסוף את העניינים הטכניים כדי שלא תבהלו, כי על הנייר זה נראה מפחיד ומסובך. אבל בפועל, באמת שלא, ובטח כשנערכים לכך נפשית ויודעים הכל מראש. הדבר ששונה מהפעמים הקודמות שטיילתם בחו"ל, הוא כל בירוקרטיית הבדיקות והמסמכים שיש להצהיר ולחתום עליהם מראש, גם לפני הטיסה, וגם בעת השהייה בצ'כיה לקראת החזרה לישראל. כרגע צ'כיה מוגדרת מדינה ירוקה (נכון לתאריך 18.08.2021), כך שמי שמחוסן וחוזר ממנה, נדרש לבדיקת קורונה ביציאה מישראל, חתימה על הצהרת יציאה מישראל בלשכת האוכלוסין, חתימה ברשויות צ'כיה, בדיקת PCR בצ'כיה תוך 72 שעות מהחזרה לישראל, ומילוי הצהרה ללשכת האוכלוסין הישראלית תוך 24 לפני ההמראה לישראל חזרה. לא לשכוח לקבוע תור מראש לבדיקות בצ'כיה (חשוב מאוד כי לא ניתן לבצע ללא) ולציין שזו בדיקה לקראת נסיעה לחו"ל. חשוב להגיד שלא חלה החמרה במצב בצ׳כיה, אלא להפך, בגלל פתיחת התיירות לאירופה האיחוד שינה את המדיניות.

כניסה מישראל לפראג:

כל הלינקים וההפניות למקומות הזולים והאמינים ביותר מיד לפניכם: בכניסה לצ׳כיה יש להציג אישור על בדיקת PCR שבוצעה בארץ. בדיקת קורונה לנסיעה לחו"ל | 89 ש"ח ללקוחות לייף סטייל, 119 ש"ח לשאר הציבור - רשת סופר פארם

ביציאה מהארץ יש למלא טופס https://govforms.gov.il/mw/forms/ExitFromIsrael@health.gov.il

יש למלא גם טופס אינטרנטי מהיר לכניסה לצ׳כיה: https://plf.uzis.cz/ (מספיק לצלם מסך ולהציג ברקוד לכל נוסע). לשים לב שהעיר נקראת PRAHA ולא PRAGUE בטופס ההצהרה

חזרה לישראל מצ׳כיה:

אם שהייתם בפראג (נחיתה עד המראה) מעל 72 שעות, יש להציג בדיקת PCR בשדה התעופה. הבדיקה עולה 727 קורונה (29 יורו), ניתן לשלם באשראי בלבד. והתשובה ניתנת באימייל ומתקבל קוד בסמס (חשוב לשים לב איזה מס' מציינים בטופס הרישום לבדיקה) חשוב שהבדיקה תהיה באנגלית ויצויין שם מספר הדרכון של הנוסע, ובבחירת סוג הבדיקה לשים לב שמדובר בPCR TEST.

קרוב לכיכר ואצלב - Městská poliklinika Praha

שעות פעילות: שני עד שישי 8:00 - 14:00

מיקום: Spálená 78/12, Praha 1

קישור לגוגל מפות: https://goo.gl/maps/qVmjMntKvxeu43j67

אתר להזמנת תור: https://www.prahamp.cz/test

יש למלא טופס הצהרת בריאות במהלך 24 השעות שקדמו לטיסה חזרה לארץ:

בנוסף בדיקה בכניסה לארץ, בהזמנה מראש 80 שקלים (https://testngo.femi.com/he/sign-in) או 100 שקלים ללא הזמנה.

בכניסה לארץ תהיו מחויבים בבידוד של 24 שעות או עד לקבלת תשובות מהבדיקה, המוקדם מביניהם. חשוב מאוד! מי שאינו מחזיק בתעודת מחוסן/מחלים יחויב בבידוד בכניסה לישראל. שימו לב, נכון ל23.08.2021 יצאה הנחיה חדשה מצ'כיה, ורק מי שחוסן ב2 המנות יוכל להיכנס לגבולות צ'כיה. המשמעות - כרגע גם מחלימים לא יוכלו להיכנס לצ'כיה לפי ההחלטה החדשה. כמובן שמי שלא החלים גם לא מורשה להיכנס למדינה. המחוסנים שיטוסו לצ'כיה יוכלו לחזור לישראל ללא צורך בבידוד מלא (רק 24 שעות או עד קבלת תוצאות הבדיקה) - תודה לשמעון יעיש, כתב התיירות של "ישראל היום".